dinsdag 3 januari 2012

Hallo allemaal,

GELUKKIG NIEUWJAAR!!

Hier is nog eens een berichtje uit Borneo. Ik wil even kort vertellen over nieuwjaar, de verhuis en de school.

Ten eerste de verhuis. Ik ben officieĆ«l verhuisd naar asrama 3. Ik vind het helemaal geweldig! Ik deel een kamer met twee andere meiden. Ik voel me er echt welkom en thuis. Het is gezellig om hier een vaste thuis te hebben en om te leven in een kleinere groep. Asrama 3 is wel de verste asrama wat er voor zorgt dat ik heel wat af loop op een dag. Heen en weer door het dorp. Lekker warm :D Maar ik vind het echt super dat ik daar woon. Ik moet nog een beetje mijn plaatsje vinden maar heb er alle vertrouwen in dat dat wel goed komt.

Over nieuwjaar. Het was een spetterend nieuwjaar. 's Avonds samen eten met iedereen en daarna dienst, om negen uur vuurwerk (omdat de kleine kinderen vroeg moeten gaan slapen...) dan met de tieners nog eens dienst en dan een groot kampvuur. En als het dan 12 uur is, iedereen gelukkig nieuwjaar wensen. (GEEN nieuwjaarskussen maar alleen een hand :p) Om 1 uur lag iedereen al in bed :D En dan op 1 januari, ik dacht dat ik ging doodgaan... Er is hier een traditie om met een groepje op een met olie besmeerde paal te klimmen om zo eten te kunnen pakken dat boven op de paal is vastgemaakt. (zie foto die ik hopelijk morgen kan posten...) De meiden van asrama 3 vroegen me om mee te doen met hun groepje. Ik zag dat niet zo zitten maar ik dacht dat het wel goed zou zijn voor de inburgering dus deed ik toch maar mee. Aangezien ik de grootste en de sterkste was, moest ik vanonder. We waren echt kei smerig maar we waren wel kei goed! Van de allereerste keer konden we het eten pakken. Kijk morgen maar naar de foto's. Dat zegt genoeg :D Maar het was echt geweldig en inderdaad heel goed voor de groepsfeer. Na het spel moesten we ons in de  rivier gaan wassen... Amai!! Olie is echt iets vies :D

En dan nog de school. De school is terug begonnen en ik ga weer Engelse les geven. Ik ga de eerste weken meelopen met Kerrie (de andere Engelse leerkracht) om de klassen te leren kennen het niveau in te kunnen schatten. Daarna begint het echt werk. We zijn nu wel al een boek aan het samenstellen voor de klassen 1 en 2 want daar hebben we geen boeken voor. Veel werk maar ik denk dat het daarna wel veel makkelijker is om les te geven.

Oja, ik kreeg net de horen dat ik in de asrama elke zaterdag de hele dag moet koken.... Oei oei :p Indonesisch koken! Maar ze gaan het me wel leren :D Spannend!!

Ik moet nu door maar ik probeer morgen nog wat te posten!

Grtjs Liesje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten