maandag 9 januari 2012


Hallo allemaal daar in het koude België,
Hier nog eens een verslagje uit het lekker warme Borneo. Vandaag wil ik jullie iets schrijven over mijn verhuis. Ik weet niet wat jullie al weten en wat niet dus ik begin een beetje bij het begin.
Ik ben verhuisd naar Asrama 3. ‘Wat betekent dat nu?’, hoor ik enkele van jullie denken… Een asrama is een huis met ongeveer 40 bewoners (asrama 3 heeft er 42 en over een maand 43) van alle leeftijden. Kinderen, tieners, leiders,… We doen alles zelf hier in het huis. We koken zelf, hebben onze eigen tuin, poetsen, wassen, gebedsmeetings,… Het is een beetje zoals een gezin in België maar dan wat groter. Ik woon dus nu in zo’n huis. Het huis het verste afgelegen van het hoofdgebouw. Dit zorgt er dus voor dat ik heel wat afwandel op een dag :D Maar dat is niet erg. Een beetje sport is gezond! Ik vind het hier helemaal geweldig. Ik voel me heel welkom en thuis. Het is goed om hier te wonen. Zo heb je nauwer contact met de kinderen en heb je meer een thuisgevoel. Ik ben zo blij dat ik ben mogen verhuizen!
Ik deel nu een kamer met twee andere meiden. We kunnen (tot nu toe ;)) nog goed met elkaar opschieten en ik vind het heel gezellig. Een vaste kamer heeft toch wel een meerwaarde. Ik had me al voorbereid op een Indonesische WC en douche (water over je hoofd scheppen met een emmertje) en kleren met de hand wassen maar toen ik aankwam, kon ik mijn ogen niet geloven. Onze kamer heeft een eigen badkamertje met een normale WC en een douche. Ik moet wel bukken om onder de douche te staan want het is Indonesisch formaat maar mij hoor je niet klagen :D En we hebben een wasmachine! ZALIG :D
Omdat ik hier nu woon, moet ik ook helpen in het huishouden. Tot nu toe houdt dat in dat ik elke zaterdag moet koken. (Jaja, ik kook!! :p) Elke zaterdag beginnen we (Intan en ik) om half vijf ’s morgens met het ontbijt. Na het ontbijt beginnen we met het middageten en in de namiddag koken we het avondeten. De hele dag koken dus :D Het is wel leuk om te leren Indonesisch te koken en het zorgt natuurlijk goed voor de inburgering in de asrama.
Naast het koken ben ik ook drie dagen in de week verantwoordelijk voor de afwas ’s avonds. Ik moet zorgen dat na het avondeten alles is afgewassen en opgeruimd. Meestal krijg je wel hulp dus het is niet zo dat je alles alleen moet doen maar ik ben dan gewoon eindverantwoordelijke…
Mijn avontuur van nieuwjaar met de asrama hebben jullie waarschijnlijk al gelezen hieronder.
Nog enkele andere dingen in de asrama… ’s Avonds buiten spelletjes spelen. (En dan zo hard zweten dat je weer moet douche :p) Oja, en volgende maand hebben we er een baby bij in de asrama. Een meisje dat bij ons woont, is zwanger en krijgt volgend maand een kindje :D We kijken er naar uit en vinden het leuk om een babytje in ons midden te hebben.
Dat is het zo’n beetje voorlopig. Ik ga weer eens door. Ik vind het hier nog steeds super en heb geen tijd on jullie te missen.
Groetjes Liesje


3 opmerkingen:

  1. Hoi Liesje,

    Ik ken je niet persoonlijk, maar ik volg je blog en ben steeds blj wanneer er een nieuw berichtje is. Het is fijn om ook op een andere manier op de hoogte te zijn van wat er allemaal gebeurt in Borneo. We hebben er zelf een sponsorkindje (Dwi) en proberen in België spullen te verzamelen, en het zou fijn zijn om er ooit zelf naartoe te kunnen gaan.

    Ik ben blij dat je het er zo leuk bent, dat je geen tijd hebt om België te missen. :o) Ik wens je héél veel zegen toe in alles wat je daar doet.

    Veell iefs,

    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoj Sara,

    ik dacht dat ik al een antwoord had getypt maar ik vind het niet terug dus ik probeer het nog eens opnieuw.

    Leuk dat je mijn blog volgt. Ik probeer er af en toe iets op te posten maar het is soms wel druk.

    Ik ken je sponsorkindje Dwi. Ik woon samen met hem in een asrama en geef Engels aan hem op school. Hij is een actieve jongen en ik denk dat hij hier wel gelukkig is. Hij doet goed zijn best op school en in de asrama en zoals elke jongen houdt hij ook wel af en toe van wat kattekwaad :D

    Hopelijk kan je hem eens komen bezoeken. De kinderen vinden het echt leuk om hun sponsors te zien. Misschien zie ik je de komende jaren wel hier :D Ik ben hier waarschijnlijk nog wel een tijdje.

    Groetjes
    Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Liesje,
    Ik ga heel eerlijk zijn. Echt heul eerlijk;)
    Wat ontzettend gaaf dat je daar bent en je in Asrama 3 mag wonen^^ Daar zijn we vaak genoeg geweest. haha, heb er zelfs nog foto's van dat we daar zaten met een gitaar (: Het is zo onrealistisch voor mij dat jij daar bent.
    Ik vind het ook best moeilijk om jou blog te lezen. Omdat ik zo'n ontzettende heimwee krijg en die vervolgens niet meer weg gaat.
    Maar ik blijf je blog volgen. En je woont samen met Intan op een kamer? Gezellieg allemaal, ik ben echt super blij voor je! Meid, geniet en doe de groetjes!
    Liiefs
    Iris Belanda ^^ haha

    BeantwoordenVerwijderen